Ny_logga

Lydnad & Bruks

Sektoransvarig:  Annette Ståhl  - tavling@nackabk.nu

Lydnads- och brukssektorn ska arbeta för att fler medlemmar börjar träna och tävla inom lydnad och bruks. Vi vill också att nya medlemmar i klubben ska få en inblick i lydnads- och bruksgrenarna. De aktiviteter som sektorn ordnar är officiella lydnadstävlingar och bruksprov, träningstävlingar, skotträning, tävlingslydnadsjour m.m. Mer om vad de olika grenarna inom lydnad och bruks innebär kan du läsa på Svenska brukshundklubbens hemsida, www.brukshundklubben.se.

Officiella lydnadstävlingar och bruksprov

Nacka BK arrangerar varje år tävlingar i både lydnad och bruks. En av våra mest kända tävlingar, med en mångårig tradition, är lydnadstävlingen Nacka Cup som går av stapeln i november varje år. Aktuella tävlingar hittar du under rubriken Tävlingar & prov.

Frågor om klubbens tävlingar kan mejlas till tävlingssektorn: tavling[at]nackabk.nu.

Vill du vara med och hjälpa till?

Vi ser gärna att fler medlemmar är med och hjälper till inom klubben. Speciellt till tävlingarna men även vid sektorns andra aktiviteter. Är du auktoriserad funktionär eller vill vara med att hjälpa till ändå meddela oss det så vi kan uppdatera vår funktionärslista.
Vi behöver hjälp med t ex att skriva åt domaren, sökfiguranter, spårläggare, köket, parkeringsvakt, assistans i sekretariatet. Alla behövs! För att komma i kontakt med någon i sektorn skicka ett mejl till tavling[a]nackabk.nu

Material och redskap

På våra planer står ett flertal lydnadshinder. Kom ihåg att sätta tillbaka plankorna i hinderstöden! På detta vis förlänger vi livslängden på våra hinder. Övriga redskap finns i klubbstugan och är till våra tävlingar. Om du är i behov av att låna t ex en metallapport, träapport eller dylikt innan du kan skaffa en egen, hör av dig till tavling[at]nackabk.nu så kan vi träffas och ordna det.

Skotträning

Skotträning är främst för våra bruksekipage eftersom det ingår i momenten platsliggande och budföring, men naturligtvis kan vem som helst vara med.

Har du t ex en skotträdd hund kan du vara en bit bort och träna. Har du en hund som du inte vet hur den reagerar på skott så rekommenderar vi att du börjar med att bara gå i skogen under skotten. Går det bra så kan du nästa gång göra lite övningar själv på en plan i närheten av skottplanerna. Lämpligt är då att öva platsliggning. Innan du deltar i själva skotträningen med platsliggning under skott måste hundens platsliggning vara helt befäst i grupp med andra hundar (utan skott), så att de andra hundarna inte blir störda. Är du osäker på hur du ska göra – fråga gärna!

Vi utför skjutningen så tävlingslikt det går. Det innebär att vi oftast startar oftast upp med platsliggning i 5 min (skott 1 efter 1 min, skott 2 efter 2 min osv). Sedan är det oftast några som vill ha budföring. Då skjuter man på mitten av sträckan (ska uppgå till minst 50 m) åt båda hållen – vid budföring måste det finnas en person som agerar mottagare åt hunden. Under dessa skjutningar så kan ni som vill träna på egen hand lite vid sidan av. Skytten är ibland synlig och ibland osynlig bakom träd/buskar.

Tid: Planerade dagar för skotträning hittar du i kalendern och aktiviteter på startsidan.
Plats: Stora appellplanen.

Träningstävlingar

Dessa träningar är mycket uppskattade av våra medlemmar under året då man under tävlingslika förhållanden får chans att prova på och känna av både sin egen och hundens förmåga att visa upp sig på plan inför den officiella tävlingen. Träningstävlingen kan också ge dig värdefull information om vad du behöver träna mer på innan du anmäler dig till din första tävling.

Håll koll på Nacka BKs Facebooksida då datum löpande läggs ut där!

Vi som arbetar inom sektorn

Sofia Cele, sammankallande/sektoransvarig
Christina Rudén