Ny_logga

Agility

Sektoransvarig:
Anki Coucy - agility@nackabk.nu

Hundsporten Agility (vighet/smidighet/snabbhet) kommer från England och skapades av britten John Varley. Agility blev en officiell hundsport i Sverige 1987.

Agilityträning är dels inlärning av de olika hinder som finns, dels ”handling”. Handling är kommunikationen mellan förare och hund, dvs. föraren visar hunden i vilken ordning den ska ta hindren.
För att börja träna agility på Nacka BK ska hunden vara minst 12 månader och ha en god allmänlydnad. Hunden arbetar utan koppel och måste därför komma på inkallning.

Kontakten mellan med förare och hund ska vara god. Hunden måste också kunna vistas lös tillsammans med andra hundar utan att "mucka gräl" eller tappa kontakten med föraren.

För aktuella kurser se under sidan kursutbud.
Mer om agility och regler kan du läsa på Svenska Agilityklubben.

Agilitysektorn

Vi är 5 personer som ingår i agilitysektorn för närvarande.

• Lotta Zanderholm
  • Marie Hellberg
  • Karin Neuhaus
  • Anki Coucy - sektoransvarig
  • Sirpa Karlsson
  • Linn Reinius

Känner du att du vill vara mer aktiv och medverka i sektorn, som funktionär på tävling eller har frågor om
agilityverksamheten på Nacka BK, hör gärna av dig!

Hos oss kan du gå:

• Prova-på Agility
  • Agility Steg 1
  • Agility Steg 2
  • Agility Steg 3
  • Agility Steg 4
Vi arrangerar också specialkurser ibland, t ex Tunnelkurs, Slalomkurs eller Handlingskurs.

Närmare beskrivning av kurserna hittar du HÄR
Information om vilka kurser som är aktuella just nu hittar du HÄR

Öppen träning

Måndagskvällar i april - juni och augusti - oktober är planen bokad för "organiserad öppen träning" för klubbens medlemmar. Du ska ha gått Agility Steg 1 eller ha grundläggande kunskaper om agilityträning för att delta. Alla tränar på sin egen nivå. De flesta tillfällen är någon i agilitysektorn ansvarig för att organisera träningen. Håll utkik i Facebookgruppen för att se vad som planeras närmaste måndag.

Planen

Vill du åka till klubben och träna själv? Titta på klubbens bokningsschema så ser du om det redan är upptaget.
Balanshinder och hinderstöd står framme, resten hittar du i den lilla boden. Glöm inte att plocka undan efter dig när du har tränat.

Under vinterhalvåret ska även hinderstöd och slalom ställas vid sidan av planen så att hindren inte fryser fast och/eller gör det omöjligt att snöröja.

Tävlingar

På tävling behövs Alla medlemmar! Det är en förutsättning för att Nacka BK ska kunna arrangera tävlingar.
För dig som är medlem finns det alltid funktionärsuppgifter, oavsett hur länge du har tränat.

Alla Sveriges officiella-, och en del inofficiella, tävlingar och resultatredovisningar hittar du på SAgiK Tävling. SAgiK står för "Svenska Agilityklubben" som är huvudman för agilityn i Sverige. SAgiK lyder direkt under SKK (Svenska Kennelklubben).

Vi finns på Facebook! Gå med Du också. Gruppen heter Nacka BK – Agility.